Uncategorized

  • På vift 🚉🚝🚞 – Dag 8

    Idag är tyvärr den dagen vi säger hejdå till denna vackra plats. Men innan vi säger farväl vill vi dela med oss av några av våra bästa minnen!🤗

    Den här veckan har varit helt otrolig och underbar. Vi är så väldigt tacksamma för allt som vi har fått höra och se och minnen som vi alltid kommer minnas. Vi har fått lyssna på 20 fantastiska vittnesbörd och även flera predikningar av personer i teamet och folk från Italien.

    Första dagen så fick vi se Gud jobba genom market evangelisation, lovsång i en park men även i Youth group. Vi fick se hur inspirerade ungdomarna blev. Efter vårt besök berättade pastorn att han också ville ta med ungdomar på en veckas missionsresa. Yippiiii🥳🥳

    På söndagen fick vi vara med på Gudstjänst hemma hos en av familjerna i kyrkan. Under Gudstjänsten fick teamet möjlighet att hålla i lovsång och även dela några vittnesbörd. Då delade fina Claudio (pastorn i kyrkan) hans vision framöver (han är 78) och hur han vill att det ska se ut och vara i kyrkan de kommande år. Efter de fick vi äta tillsammans och vi fick många fina samtal. Vi fick även ha kul med barnen där vi spelade lite fotboll och lekte lekar.

    Måndagen fick Gud jobba i oss. Vi fick höra historien av de första valdensarna i italien men även se var de gömde sig i bergen för att ha gudstjänst. Vi besökte en av de grottor där de gömde sig och fick prisa Gud på samma plats som de förtryckta kristna gömde sig för förföljelse. För många i teamet var detta ett favorittillfälle. Det var så overkligt underbart att få lovsjunga Herren tillsammans och man Guds närvaro var så stark.

    Tisdagen fick vi betjäna i arbete. Det var roligt och givande att få göra något sånt för Brandas. Vi fick öva på att hålla ett bra humör men också att fortsätta jobba även fast man blev trött.

    Onsdagen var en fantastisk dag där vi fick se Gud jobba. Både under arbetet men också när vi lyssnade på Brandas barnens vittnesbörd. Men även när vi fick berätta om Gud och Sverige på äldreboendet. Denna upplevelse var också helt underbar. Roger, pappan i värdfamiljen, berättade en historia om sin mamma. Jag kan inte förneka att en tår eller två föll, men jag var inte ensam. Det var så mäktigt att se Gud arbeta i flera av de äldre människorna och se hopp komma tillbaka till deras hjärtan. Det var många av dem som bad frälsningsbön vilket var så fint att se.

    Under torsdagen fick vi vara de första som fick hälsa på den skolan. Vi hade ett program, med både drama om den barmhärtige samariten bara utan att berätta att den är kristen eller något om Gud. Vi och barnen på skolan hade det jätteroligt och lärarna uppskattade det vi gjorde supermycket. Även om vi inte fick berätta om vår tro så gjorde Gud så att vi fick visa hans ljus och kärlek genom oss. Vi fick denna dag genom handling predika evangeliet med de vi mötte och vi fick se hur både barn och lärare blev berörda.

    Genom hela veckan har vi fått se Gud verka, dels genom att få se de människorna som Gud gav oss under treasure hunt och få dela vår tro till dem som behöver höra det som mest. När flyget blev inställt fick Gud hitta en lösning direkt och gav oss några extra timmar att spendera med vår fantastiska värdfamilj i detta underbara land. Vi blev välsignade med en sista andakt, en sista quiet time, en sista tallrik pasta och många extra kramar från familjen Brandas. Vi kommer sakna dem något otroligt. Vår uppmaning för dagen är att be för denna underbara familj som fortsätter att sprida Jesus ljus där mörkret är som tyngst. Vi uppmanar er att be för Roger, Elizabeta, Jony, Dany och Becky Branda vi saknar dem från himlen och tillbaka!🥰

    Vi är så sjukt tacksamma för den här resan.Vi har fått växa i vår egna tro men även fått sprida den till andra. Vi har växt som team och har fått vara där för varandra både i glädje men också tuffa tider. Det gör lite ont inombords att behöva lämna denna fantastiska plats och människorna här i Italien. Men vi är också glada att få komma hem till våra egna familjer och sängar. Jag hoppas att ni har gillat att läsa våra bloggar och vi vill bara säga tack för alla era böner❤️

    Vi ses snart!!

    Från Italien teamet genom Miriam och Sonja!🤗


  • I Jesu namn AMEN – Dag 8

    Hej Sverige! När ni läser det här är vi också hemma i Sverige och marinerar allt vi har fått vara med om den här veckan. Vi vet nästan inte ens vart vi ska börja. Det har varit en HELT fantastisk vecka! Gud har gjort saker som vi inte ens kunnat tänka oss. 

    Efter de 2 sista vittnesbörden igår kväll från Alfons och Wilmer gick vi och la oss klockan 02:00 och gick upp 04:30. Trots de få timmarna så fick vi en fantastisk sista stund med Rodrigo och Gerson. Väl framme vid flygplatsen skiljdes vi åt, samtidigt som vi fick ta del av en fantastisk soluppgång.

    När man åker på påskresa får man möjligheten att i slutet av veckan vara med och sponsra olika projekt som värdfamiljerna vill ha stöd i ekonomiskt. Vi hade 3 projekt att välja på:

    1. Reperation av bil/ köpa ny bil- som ni kanske minns så slutade en av bilarna fungera tidigare i veckan och det verkar som att den troligtvis inte går att laga. Hursomhelst kommer familjen behöva en bil då den används mycket till mission. 
    2. Familjen- Deras budget har varit lägre än förväntat och det finns risk att det blir svårt att få ihop alla utgifter. Pengarna går även till att de ska kunna ta emot fler team i framtiden!
    3. Mark- I på landet utanför Cazin planerar de/har förhoppningar på att köpa en liten bit mark där visionen är att de ska kunna ha läger där för barn och unga.

    Efter mycket bön för att få igång vattenfontänten lyckades vi till sist fylla alla vattenflaskor och avslutade vår sista tid i Kroatien med High, Low, God-thing på flygplatsen.

    I skrivande stund sitter vi på flyget och får enskilt utvärdera resan. Vi passar även på att sova lite! Planen är att vi ska landa på Arlanda runt 10:30 och efter det blir vi upplockade av några fantastiska föräldrar och beger oss hem mot Ryttargårdskyrkan i Linkan, där resterande föräldrar kommer möta upp oss!

    Det här blir troligtvis sista inlägget här på bloggen. Men vi är oerhört tacksamma över att ni har varit med oss den här veckan och krigat i bön. Men vet ni vad? Påskresan är faktiskt inte slut än! På fredagens enter den 17:e och söndagsgudstjänsten den 19:e april kommer vi att berätta mer om vad vi har fått vara med om. Under själva gudstjänsten kommer vi först dela lite kortare för att senare presentera mer utförligt under fikat. Tro oss, det är mer saker som har hänt än det som står här på bloggen så kom förväntansfulla! 

    Hoppas vi ses snart igen, men under tiden, glid i frid!!!!

    Tacksägelseämnen

    • Att vi landade säkert och att hela resan gick bra
    • Selfie med piloten
    • Att vi med Guds kraft tog oss igenom en fantastisk vecka
    • Bosnien!!!

    Böneämnen

    • Att det ska gå bra med alla projekt som värdfamiljerna har planerat och att Gud ska välsigna dem med allt de behöver
    • Att vi fortsätter leva i närhet med Jesus i vår vardag
    • Att vårt team får fortsätta vara som en familj

    Uppmaning till läsaren 

    • Lev i bön i allt du gör!

    //Varma hälsningar Bosnienteamet genom Tala och Heyam 


  • Natten är ung, Jesus är kung!- Dag 7

    Ciao!! Idag är sista dagen i Bosnia och Hercegovina…

    Dagen började med att tjejerna blev upplockade och behövde ta med sig all packning för att lämna sitt fina boende. Vi packade allt, städade undan lite och eftersom vi är så snabba och effektiva i det här teamet så hann vi med en lovsång i tjejernas boende innan Rodrigo kom och hämtade upp oss. Sedan fick vi börja dagen helt fantastiskt med gemensam frukost med alla 3 brasilanska par och deras barn som åt en våning upp! Vi åt gröt (som brassarna inte var vana med), äggröra, kokt ägg, salami, coca-cola, kaffe, kaka, Nutella, frukt och mycket mer!

    Idag fyller Rodrigo år, som är en av våra värdar. Vi sjöng ja må du leva på 5 språk. Efter vi att vi plockat bort frukosten tog vi en lovsångsstund och läste Guds ord. Vi läste Uppenbarelsen 4 och sjöng flera lovsånger och avslutade med att sjunga Herrens välsignelse på 3 språk. Sedan fick alla tre familjer dela sitt vittnesbörd och hur de hamnade här i Bosnien. Vi fick ha en väldigt fin stund tillsammans och sedan be för allihopa och ge en massa gåvor. Sedan fick vi snabbt borsta tänderna, packa ihop det sista i kyrkan, ta en sista gruppbild vid bergen vid kyrkan och sedan hoppa in i bilarna för att åka till Rodrigos födelsedagslunch.

    Innan lunchen stannade vi inne i stan för att kolla i några souveniraffärer. Sedan begav vi oss till en restaurang där vi blev bjudna på massa god mat som kött, bröd, pommes, salad och bosnisk Ćevapčići.

    Rodrigo förtjänade ju såklart att bli rejält firad, så efter maten åkte vi hem till han och hans familj för att ”hämta väska inför resan”. Medans han gjorde det ställdes det fram tårta i hemlighet och vi fick ha ett överraskningskalas. Efter många fina samtal och en väldigt god tårta behövde vi säga hejdå till alla för att börja vår resa mot Zagreb i Kroatien. Rodrigo och Gerson skulle skjutsa oss men alla andra fick varsin stor hejdåkram från teamet. Vi är så otroligt tacksamma för allt dom här familjerna har gjort för oss den här veckan. Allt från att fixa snacks, skjutsa sent på nätterna och morgnarna, laga mat, meckat med bilar och mycket mer. Det har fått vara så kul att lära känna dom och jag (Wilma) tror att vi alla känner att vi fått en extra familj här i Bosnien som står redo med öppna armar att välkomna oss igen.

    Väl framme vid gränskontrollen gick allt toppen för första bilen men när andra bilen skulle köra igenom fick vi lite problemas. De ville kolla igenom flera av våra resväskor för dom trodde vi var kriminella (vi vet att Josef kan se lite farlig ut 😉 ). Efter lite rotande i väskorna så fick vi äntligen komma igenom och vår resa mot Zagreb började på riktigt.

    Något vi har lärt oss är att livet med Jesus är aldrig tråkigt. När vi vaknade imorse hade vi aldrig kunnat ana att vi skulle hamna på ZagrebFest, en kristen konferens.

    Okej lite backstory kanske. I bilen påväg till Zagreb så fick vi ett samtal från pastorn i kyrkan som vi ska sova i inatt. Han berättade om den här konferensen och att Hillsong London skulle vara där. Om vi skulle gå på det här skulle det också innebära att vi förlorar några timmars sömn inatt eftersom att vi dessutom har två vittnesbörd och en andakt kvar att dela ikväll. Det bestämdes att vi skulle få gå på mötet en timme och sedan åka till kyrkan för att fortsätta kvällen. Väldigt taggade sprang vi in och möttes av lovsång på kroatiska, dock kände vi igen det mesta så vi kunde sjunga med på engelska/svenska istället. Sedan kom en grabb upp och började prata på kroatiska och vi fattade nada. Men Gud blessade oss med en tolk (en random grabb som Alfons hitta). Vi fick sedan höra en predikan om frimodighet och att sprida evangeliet. Sedan kom Hillsong upp och fick kötta lovsång. Det känns helt fantastiskt att vi fick avsluta våran påskresa på bästa sättet med att prisa Jesus och det kändes faktist lite overkligt.

    Efter denna fantastiska grande finale kom vi till boendet strax innan 22 och möttes av ett gäng fantastiska människor som vi aldrig träffat som tjänade oss direkt! Vi hann bara prata med dom i några minuter, och skulle bara stanna några timmar. Trots det väntade dom in oss, bäddade våra sängar och visade oss runt. Halleluja!

    I skrivande stund (22:30) vet vi inte när kvällen/natten kommer att avslutas. Vi ska upp 04:30 då flyget går 08:00. Men det gör inget för natten är ung och Jesus är kung!

    Tacksägelseämnen:

    • Att vi hamnade på ZagrebFest
    • Att vi fått ha en helt fantastisk vecka och att den ännu inte är slut

    Böneämnen:

    • Att flyget hem imorgon ska gå bra
    • Bön för den nykomna brasilianska familjen som flyttade till Bosnien förra veckan. Att de får Guds ledning i denna säsong.

    Uppmaning till läsaren:

    • Ta vara på era vänskapsrelationer med omsorg och bön.
    • Boka in ZagrebFest den 13 juni!

    //Varma hälsningar från Bosnienteamet genom Wilma och Josef


  • Predika evangeliet alltid, om nödvändigt använd ord-dag 7

    Hej!! allesammans hoppas ni har haft en bra dag för det har vi haft. ❤️❤️

    Vi började dagen klockan 07:30 med en fantastisk frukost som vanligt. Sen delade våra kära ledare det de har fått ifrån första Johannesbrevet. Ackie skickade med oss att vi ska vara säkra i våran frälsning. Sen fortsatte dagen som vanligt med lovsång och gemensam bön där vi fick höra vad Gud vill säga till oss.

    Som vanligt så tog vi tid med Gud själva, där flera valde än en gång att sitta ute i det fina vädret.

    Utmaning # 1: Ta tid med Gud varje dag!

    Sen hände något helt otroligt, Italienarna kom tidigt!! Så det var vi som var sena för första gången. Vi satte oss i bilarna och fick sätta på oss Guds vapenrustning där. Bilresan var fantastisk som den alltid är och vi fick ha flera fantastiska konversationer och lovprisa Gud i lovsång.

    Utmaning#2: Läs själv om vapenrustningen i Efesiebrevet 6:10-20. Bra att vara redo för dagen.

    Idag skulle vi tillbringa dagen på en skola. Vi kom fram till skolan och fick skriva på några papper. Innan vi gick in så övade vi en gång till på vårat moderna drama om den barmhärtige samariten. Vi har sätt till att berättelsen inte innehåller något tydligt om Gud, då skolan inte tillät religiösa inslag men att vi ändå får fram budskapet.

    Första klassen var barn som var 6 år gamla. Vi var i idrottshallen med barnen så vi kunde ha mycket plats. Vi började med att presentera våra namn och åldrar. Efter det så höll vi i Sverigepresentationen, men vi behövde korta ner den lite. Sen visade vi upp vårat drama och efter det så frågade vi några frågor så att de fick reflektera över budskapet. Sedan introducerade vi drakdansen ifrån Bolibompa och sen dansade vi den tillsammans med barnen. Vi körde även en klassisk midsommardans, Små grodorna. I slutet delade vi ut några stora påskägg med svenskt godis till barnen men även lärarna.

    Sen kom nästa klass och de var åldrarna 9-10. Vi körde ungefär samma schema med några ändringar. När vårt program var slut så pratade vi med barnen i smågrupper, så att det kunde öva på deras engelska. Vi delade även ännu en gång ut godis till barnen och lärarna.

    Innan lunch så kom en till klass och de var 10-11 år gamla. Vi gjorde lite mer avancerat då genom att de fick presentera sig med namn, ålder, vad de gillar och inte gillar. De var så bra att när vi presenterade oss så krävdes det ingen tolk. Vi dansade även church clap med dem.

    Lunchen avnjöts utomhus i en närliggande park. Vi fick ris med kyckling i en sås av potatis. Som vanligt på denna resa var det väldigt gott.

    Efter lunchen så fortsatte vi med en klass med 7-åringar. Nu var idrottshallen upptagen så vi fick genomföra programmet i ett vanligt klassrum. Sverigepresentationen kortades ner ytterligare men i övrigt var det lika som för de övriga klasserna.

    Den klassen var en halvklass och även den andra halvan skulle få höra på svenskarna så de kom till nästa omgång. Då var även 8-åringarna med då de hade varit på utflykt under dagen. Här körde vi samma program som lektionen innan.

    Utmaning #3: Lita på Gud och var öppen för förändringar.

    Sen satte vi oss i bilarna igen för att åka till Brandas hus. När vi kom dit så chillade vi först en liten stund och sen fick vi lyssna på ett fantastiskt vittnesbörd av Antonio som var en som hjälpt oss de här dagarna tillsammans med Brandas. Vi fick höra hans historia med Gud men även hur han träffade sin fästmö. Sen fick vi be för honom och se vad Gud ville berätta för honom.

    Efter det fick vi mat i magen och ännu en gång var det fantastiskt. Sen delade Claudio, som är pastor i Brandas kyrka. Hans pappa startade kyrkan. Claudio berättade att alla gåvor är lika viktiga och att man ska använda sin nådegåva vad det än är.

    Under kvällen lekte vi några lekar med varandra men också barnen ifrån familjen vi var hos i söndags. Vi körde dunken, lite fotboll och bara hängde och hade kul.

    Vi åkte sen tillbaka till huset vi bor i för att köra high, low och God thing. Men även lyssnade på två fantastiska vittnesbörd som vi sen fick be för. Vi fick säga några tack, packa alla våra saker och sen sova.

    Tacksägelseämne:

    #1 Tack för att vi fick nå ut till barnen på skolan

    #2 Tack för lärarna var så tacksamma och glada för att vi var där.

    #3 Tack för Antonios vittnesbörd.

    #4 Tack för Claudios delande men även hans böner.

    Böneämne:

    #1 Be för Antonios och hans fästmös bröllops planer men även hälsa och framtid.

    #2 Be för våran resa hem imorgon och att allt ska gå bra.

    #3 Be för det som Gud nu har planerat för oss under morgondagens återresa hem till Sverige

    Stora kramar från italienteamet med Levi och Miriam!!❤️❤️❤️


  • One day, one bite, one God – Dag 6

    Zdravo (hej) alla ni där hemma i Sverige. Vi vet att ni saknar oss alla, vi saknar er också. Efter en underbar kväll igår gick vi upp med ett fåtal timmar sömn i bagaget. Vi vaknade upp till ett fint Bosnien som vanligt, miljön här är väldigt vacker och annorlunda jämfört med Östgötska slätten. 

    Vi inledde morgonkvisten med att äta frukost. Vanligtvis äter vi mackor med flera olika tillbehör såsom ”vargkräm”, falukorv, nutella och massor mer saker. Havregrynsgröt och yoghurt. Värt att nämna är även att vi har druckit Coca-Cola till frukost varje dag. De senaste dagarna vid förtäringen av mat har vi använt frågan ”How many bites?” och sedan “One bite!” som svar. Idag till frukost undersökte vi om det var möjligt att äta en HEL banan 🍌 och en HEL apelsin 🍊 på bara en tugga, det visade sig vara fullt möjligt med bananerna, men inte apelsinen. 

    Efter frukosten hade vi som i vanlig ordning en andakt som innehåller bön, lovsång, undervisning och treasurehunting. Undervisningen höll Ottilia och Emma i. Vi har haft en gitarr, ett piano och en kajun till hjälp att leda lovsången. Gällande undervisningen har alla fått egna stycken ur Första Johannesbrevet där man fick förbereda en undervisning kring sina verser. Förberedelsen inför andakten har man fått göra hemma i Sverige innan vi begav oss till Bosnien.

    Efter vår quiet time var det dags att ta våra grejer och hoppa in i bilarna för nya äventyr. Igår när vi var med barnen på Bambo blev hon som ansvarade för det hela sååå glad att vi fick kontakt med en annan kvinna som har ett tillfälligt boende för utsatta barn. Så äventyret idag blev att åka dit. Vi kom dit och blev välkomna av barnen som inte var blyga utan kom fram och hälsade på oss. Vi hade samma program som igår men idag var vi ute hela tiden så lite mindre fakta och mer lekar. Efter det vi hade planerat så fortsatte några att leka med barnen, vi körde dodgeball och basket. Så snälla som dom var så bjöd dom oss på tårtor och baklawa, samt autentiskt bosniskt kaffe. Vi hade inte jättemycket tid så efter fikat var det dags att åka vidare till Cazin där vi även var i måndags.

    Lunchen blev lika bra som i måndags då vi plockade vår egen ”sallad” på en supermarket. När vi kom till Gerson och Marcelas hus i Čazin så gick några för att spela fotboll och några för volleyboll med barnen och tonåringar.

    Bland annat jag (Wilmer) spelade fotboll med alla barnen på fotbollsplanen precis vid en av våra värdars hus. I Čazin är de väldigt inriktade på barn och unga, till exempel med fotbollen. De ber och planerar även för en musikskola där de exempelvis kan lära ut hur man spelar gitarr. Vi alla tyckte att det var väldigt roligt att spela fotboll med alla barnen. Vi upplevde att alla barnen var glada och nyfikna över oss svenskar. Att få spela fotboll och volleyboll samt bara hänga med dessa unga personer var verkligen något annorlunda och en mycket härlig upplevelse. 

    I Bosnien är det lag på att man inte får berätta för barn om kristen tro i syfte att konvertera, så istället fick vi visa på Guds kärlek genom handlingar. Det känner vi verkligen att vi har gjort. Man märkte tydligt på barnen att det blev så glada av att vi kom och en sa att det var det bästa på hela veckan och många undrade när vi skulle kommer tillbaka, det sved lite att säga att vi inte har planerat att komma tillbaka. Efter aktiviteterna så bjöd värdfamiljerna på pizza som vi fick njuta av i varm gemenskap.

    När vi kom tillbaka hem från Čazin gick vi direkt in i kyrkan för att lovsjunga och för att lyssna på två personers vittnesbörd. Vi tog även tid för att be och säga hejdå till Nermin som har bott med oss i kyrkan hela veckan. Nermin är en kille som tillfälligt bor och hjälper till i kyrkan men också utanför i väntan på nya äventyr.

    Tacksägelse:

    Möjligheten att åka till boendet för barnen. Även barnen i Čazin, man såg verkligen att de blev påverkade av vår närvaro.

    Böneämnen:

    Det finns 47 Moskéer i Čazin och ingen kyrka. Be för nya kyrkor i Čazin. Vi vill även be för arbetet i Čazin, att det ska få utvecklas i deras riktning. Exempelvis för fler lokaler som finns i en närliggande byggnad.

    Ett stort bönemän för Gerson och hans familj är att de ska få utöka sin verksamhet med nya lokaler i, och ny mark utanför Čazin. Be om Guds vägledning, samt att de får möjligheten att utöka.

    Uppmaning:

    Be och sprid Guds kärlek genom handlingar.

    Det blev en lång dag idag, därför kom bloggen upp en dag sent. Detta var allt för denna dagen! Laku noc (Godnatt) 😴 

    //Varma hälsningar från Bosnienteamet, genom Elvira & Wilmer.


  • A day full of Testimonies – Dag 6

    Godmorgon alla kära bloggläsare! Vi hoppas att ni har det minst lika bra som vi har det! (även fast vi kanske har det lite varmare🫢)

    Även denna dag har vi ätit en helt fantastisk frukost tillsammans. Efter detta fick vi lyssna till 3 personer i teamet som delade sina tankar kring första Johannesbrevet, det tackar vi så mycket för! Sen hade vi även treasure hunt som vanligt, där vi bad och frågade Gud om vad vi bör hålla utkik och be extra för under dagen. 

    Det sista vi gjorde innan dagen drog igång på riktigt var att själva ta vår tid med Gud på olika sätt, under denna stund är det många som väljer att sätta sig ute för att njuta av Guds fina natur.⛰️

    Vi blev sedan upphämtade av vår värdfamilj Brandas, (Johannes var så väldigt modig och vågade köra i den italienska trafiken, vi är så stolta och imponerade!) även där hade vi som vanligt väldigt roligt!🕺🕺 Vi blev skjutsade till deras framtida hus där vi fick fortsätta arbetet med att rensa ogräs, dra i rötter och kapa stubbar. Under denna tid har vi haft fina samtal om diverse saker med teamet men även med våra nya kompisar från Italien och USA🇺🇸🇮🇹🇸🇪


    Efter en underbar lunch fick vi lyssna till Becky och Dany som är de yngsta barnen i vår fina värdfamilj (17 and 21), de var frimodiga och delade deras vittnesbörd om hur det var för dem att flytta från Panama till Italien för att arbeta i mission med deras familj och sen fick vi äran att be för dem! (Vi uppmanar er att göra detsamma!!🙏🙏)

    Sen fick vi även lyssna på en i teamets vittnesbörd och även be för henne. 

    Efter ett snabbt ombyte i bambuskogen var det av till äldreboendet. Där fick vi möjligheterna att dela lite om Sveriges kultur, sjunga 2 lovsånger på engelska och sen fick vi även utmana oss att sjunga på italienska. (det gick faktiskt oväntat bra)

    Vi gjorde även ett av våra draman och 2 i teamet fick dela sina vittnesbörd. 2 andra fick dela något från bibeln, den ene delade om hur vi alltid kan lita på Gud och att han ger oss frid och är med oss alla dagar till tiden slut. Den andre delade en historia om hur han var i Italien och satt på en klippa och såg fåglarna. Han såg då att fåglarna inte flaxade med vingarna utan att de bara bredde ut sina vingar och gled med vinden. Han kopplade sedan detta till att Gud alltid ger oss ny kraft och att han lyfter oss.🦅

    Efter detta delade även Roger ett vittnesbörd han fick till sig av Gud att säga. Han delade att hans mamma nyligen gott bort och att hon nu får lovsjunga i himmelen, det berörde många av det äldre, man kunde verkligen känna av den helige andens närvaro och det var många som fick be frälsningsbön (🥳🥳).

    Vi fick även en kort stund att prata med de äldre och vissa av oss fick även tillfälle att be för dem.

    På parkeringen innan vi tagga hem bad hela gruppen för de samtal och möten vi fick ha och det Gud gjort i deras hjärtan. Vi drog även en spontanare av lite svensk barnlovsång!

    På den smala och kringliga (🥨🥨) vägen hem mötte vi en bil (vägen får nämligen bara plats med en bil) men tack vare vår fantastiska förare Jonny som backade hela vägen ner överlevde vi och bilarna bakom!! 

    När vi kommit till Branda’s (värdfamiljen) fick vi tillfälle att sitta ner och lyssna till Sky and Christian’s (de är här som ett par för att se om det vill vara missionärer i Italien) vittnesbörd. Vi tog till oss väldigt mycket, Sky pratade om hur Gud hjälpt henne överkomma sina tankar om en fråga som flera i teamet hade frågor kring. Det blev verkligen som ett bönesvar för oss som team då två i teamet för några dagar sedan diskuterat att vi behöver lära oss mer om den frågan och hur man ska ställa sig till det. Därefter fick även Christian dela sitt vittnesbörd om hur fick lämna sin stabila punkt och karriär och lämna allt han hade för att tjäna Gud i mission.

    Sen hade vi världens mysigaste middag ute på deras gård, vi grillade och skrattade i mängder, väldigt fina och roliga samtal där vi verkligen fick känna att vi var som en stor familj🧑‍🧑‍🧒‍🧒

    Det sista men absolut inte det minsta som hände var att vi fick ta del av Jonys vittnesbörd (det äldsta barnet i värdfamiljen, 24) där han berätta om hur han har fått gå med Gud under många stora vägval. 

    Även för honom fick vi be, vilket var en väldigt fin stund där vi fick dela tankar vi fått från Gud men vår underbara vän.🫶🏻

    Efter en lång men helt fantastisk dag kom vi äntligen hem till vårt hus, vi avslutade kvällen som vanligt med en high low God thing runda, här fick vi verkligen se vad Gud har gjort under dagen och de liv han har förändrat. Till sist fick vi tacka Gud för den underbara dag vi haft, och sen for vi rakt i säng för att samla energi inför morgondagen! 

    ”God is good, All the time! All the time, God is good!”

    Utmaning 1. Be och lyssna in Gud och se om han kan säga något om dagen?

    Utmaning 2. Lär dig en sång på ett nytt språk (ksk italienska🫢)

    Utmaning 3. Berätta ditt vittnesbörd för någon!

    Stora kramar från Italien teamet via Oscar och Maja🕺🕺


  • Grill, gemenskap och godisregn – Dag 5

    Ännu en morgon i fina Bihac, kuckeliku! En superfin soluppgång vid tjejernas hus och killarna förberedde frukost. Very fantastic!

    Fin soluppgången hemma hos tjejerna

    Det är aldrig något vi förväntar oss, att vi ska tycka om maten i en helt ny kultur. Alla i teamet är väldigt tacksamma och vi får massor med god mat varje morgon, det är en stor välsignelse!

    Andakt av Simon och Angelina

    Efter frukosten fick vi lyssna till Simon och Angelina som delade andakter ur 1 Johannesbrevet 4:1-17. Så fint att få djupdyka i Guds ord! Efter det körde vi ”Treasurehunt” för att lyssna in Gud inför dagen. För er som inte känner till begreppet ”Treasurehunt”, fear not – i gårdagens blogginlägg finns det en kort beskrivning av vad ”Treasurehunt” är 😉

    Idag var vår quiet time lite extra härlig, med fint väder. Vi fick läsa Bibeln och sitta i tystnad med Gud

    Planering inför Bambu

    Efter det delade vi upp oss i ansvarsgrupper för att planera för eftermiddagen som skulle spenderas med barn på ett sorts ”fritids-/utbildningscenter” som kallas Bambu. På Bambu får barn mellan 3-7 år samlas för att bland annat umgås och lära sig ”life-skills”. Vi delade upp oss i två grupper där ena gruppen ansvarade för inomhusaktiviteter och den andra gruppen för scout-liknande aktiviteter utomhus. Det var första gången som någon av oss (även värdfamiljerna) fick vara där och vi bad mycket om att vårt besök skulle bli bra och även skapa framtida samarbeten (se nedan hur det gick!!)

    När vi var klara med planeringen önskade vi att ha en tid med fokus på lovsång. Vi fick samlas och lyssna in Gud och bara ära Honom i lovsång. Det var väldigt kraftfullt att få lovsjunga Gud och proklamera Hans namn över Bihać. 

    Lunchen var mums filibaba

    När det var dags för lunch hade våra underbara värdar lagat traditionell bosnisk mat, bestående av paprikor fyllda med kött i en ajvarsås med potatismos. Vi alla åt tills vi blev mätta och lite till och det var sååå gott. Vi alla är så tacksamma över våra fina värdfamiljer som börjar kännas mer och mer som familj. 

    Åkte in till Bihac stad

    Mätta och belåtna åkte vi in till centrum i Bihać. Där skulle vi gå bönevandring för att be för staden och människorna som bor där. Att få be om att Gud ska bryta igenom i Bihać kändes väldigt mäktigt då staden består av 95% muslimer. Att få be för att människorna ska komma till tro på Jesus kändes därför väldigt fint. Hela resan har kretsat mycket kring bön då det är svårare att muntligt dela evangeliet här i Bihać och att så konkret få be för staden och människorna var väldigt fint. 

    I staden finns ett katolskt kyrktorn som inte är i bruk alls. På utsidan av det såg en av medlemmarna att det växte gröna växter på utsidan av byggnaden. Blev genast en association till att Gud bryter ny mark, det finns hopp för staden och dess befolkning! Efter bön såg vi även en liten växt innanför kyrkan som växte upp ur betongen. Plantan var upplyst av solens strålar. Det kändes verkligen som ett litet tecken på Guds process i staden.

    Kids center:

    Idag fick vi välsignelsen att hänga med ett gäng barn. Vi hade lite lekar och aktiviteter med barnen ute och dansade och lekte med barnen inne. Detta uppskattades mycket, både av barnen och förbipasserande, bland annat fick vi glädjen av godisregn från ett fönster i närheten :). Små grodorna och Bolibompa-dansen var riktigt fire. Efteråt fick vi glädjen att prata lite med ledaren för centret, Aida, och hon var så glad över vårt engagemang. Hon berättade att det har länge sedan hon hade sett ungdomar jobba och umgås så passionerat med barn och ville att vi snart skulle komma tillbaka. Hon fick också prata med våra värdfamiljer och de bestämde att fortsätta samarbeta – VILKET BÖNESVAR HALLELUJAH!! Våra värdfamiljer fick också prata med ett av barnets föräldrar som jobbar på ett barnhem här på Bihac och bestämde då att vi ska få besöka dem imorgon. Det var verkligen så häftigt att få vara med vid starten av detta samarbete, be gärna för alla barn och att samarbetena ska gå bra i framtiden.

    En underbar kväll:

    När vi hade umgåtts med barnen berättade vår kära Rodrigo att vi skulle spendera kvällen på ett annat, hemligt ställe. Fulla av förväntan och utan att vi visste riktigt vart vi skulle åkte vi mot tjejernas hus. Väl där berättade våra värdfamiljer att vi skulle göra upp en eld och grilla korv under stjärnorna. Vi hjälptes åt att fixa med middagen och satt sedan tätt ihop runt lägerelden. Vi fick sedan dela ”High-low-God-thing” för dagen med våra fina värdfamiljer. Det var verkligen fint att få dela våra upplevelser med varandra och vi känns verkligen som familj nu! Vi avslutade dagen med en tid av lovsång och tillbedjan under stjärnorna runt lägerelden.

    Tillsist delade Otti sitt vittnesbörd och vi fick be för henne. Dagen avslutades något sent men med glada miner 🙂
    Därav något sent blogginlägg…

    Uppmaning:

    • Ta tid att visa uppskattning för de nära er

    Tacksägelseämnen:

    • Att våra värdfamiljer fick ett nytt samarbete med Bambu och fler barnverksamheter här i Bihac
    • Våra underbara värdfamiljer
    • Att teamet verkligen känns som en familj

    Böneämnen:

    • Den nya relationen med Bambu
    • Våra fina värdfamiljer samt andra missionärer i Bosnien

    /Bosnienteamet genom Alfons och Emma


  • Super Mario – Dag 5

    Denna vackra dag startade som många andra med en härlig frukost! Sedan tog vi en andakt med lovsång och delning av första Johannesbrevet. Vi utmanades från de som delade idag att; kärlek visas i praktisk handling (3:17) och att ibland går samhällets värderingar och Guds väg åt olika håll. Vi behöver välja!

    Sist men inte minst var det bön för dagen. Vi fick också göra treasure hunt, då teamet fick be och lyssna in Gud. En av de sakerna som vi fick var att vi skulle växa och byggas upp som team. Planen för dagen var att betjäna genom praktiskt arbete.

    Utmaning #1

    Vad kan du göra för praktisk handling denna vecka som gör Guds kärlek synlig på ditt jobb eller i skolan?

    När vi hade gjort oss redo för dagen, blev vi upphämtade av Brandas och sen åkte vi raka vägen till deras nya hus. Ett gammalt hus som de håller på att renovera till att också innehålla två våningar för ett framtida missionscenter. Intill huset fanns ett grönområde som var del av tomten, och det var stort och jättevackert men totalt igenvuxet så det var mycket arbete som behövdes göras.

    Vi satte igång direkt och rensade och grävde där det behövdes och efter några timmars hårt arbete var det dags för lunch. Den var som vanligt här i Italien utsökt, och efter maten fick vi lyssna till undervisning av våra amerikanska vänner, Christian och Skye, ett par som besöker Italien under två veckor för att se om de ska flytta hit som missionärer. De bor faktiskt precis mitt emot oss! De undervisade om olika tempel i Bibeln. Både byggnaderna från gamla testamentet och från nya testamentet där vi människor beskrivs som tempel som Gud bor i.

    Utmaning #2

    Be att Gud visar vad han vill göra i och genom dig, som Christian och Skye gör just nu!

    Sen återgick vi till det praktiska arbetet och rensade, plockade, bar, grävde, hackade, peppade varandra och allt möjligt för att arbetet skulle gå så smidigt som möjligt. Efter en stund samlade vi oss i teamet igen och fick lyssna på två nya vittnesbörd vilket var givande och uppmuntrande för alla. Vi bad även för dem som delade och fick lyssna in Gud och dela av vad vi fick till oss.

    Vi fick också lära oss att hantera motgångar under dagen, för det var inte alltid som arbetet gick så smidigt som vi ville. Tack vare vår starka sammanhållning och Guds kraft så löste sig även det och vi fick många nya lärdomar!

    Utmaning # 3

    Var öppen för det Gud vill lära dig nästa gång du står inför en oväntad utmaning.

    Framåt kvällen lärde vi också känna förmannen för arbetslaget som fixar taket på huset. Han hette Mario och vi fick be tillsammans med honom och dela uppmuntrande ord. Han blev väldigt tacksam och rörd och stannade lite extra för att hjälpa oss med resten av vårt arbetet. Det var riktigt super av honom! 😉

    Dagen avslutades med två till vittnesbörd där vi kände Guds närvaro så påtagligt. Därpå kom Branda’s med kvällsmat och vi fick bjuda in Skye och Christian till att äta med oss och göra ”high, low and God thing” med teamet vilket blev ett bra sätt att summera dagen!

    Böneämnen:

    • Fortsätt bra praktiskt arbete under onsdagen
    • Morgondagens besök på äldreboende
    • Fortsatt hälsa för teamet

    Tacksägelseämnen:

    • För värdfamiljens fantastiska arbete och alla förberedelser de gjort för oss.
    • Teamsammanhållningen!
    • Guds kraft och glädje under dagens arbete.
    • Gud som använde teamet för att uppmuntra Mario.
    • Att vi kan få känna att vi är Guds familj trots att vi kommer från olika länder, språk och kulturer.

    Hälsningar Italienteamet genom Matteo och Ackie


  • Fotboll,Friendship,Fis- Dag 4

    HEJ kära kompisar! Hoppas ni har det bra i vackra Sverige, vi har det HELT fantastiskt i ännu vackrare Bosnien. Vi vill börja med att säga att ni idag kommer få ta del av dagen utifrån lite olika perspektiv. Så luta er tillbaks och njut!

    Tjejerna:

    Vi vaknade upp pigga och belåtna med tillräckligt mycket sömn. Vi duschade och hade en väldigt lugnt morgon, det var verkligen välbehövt från tjejernas sida! Vi fixade oss och hade extra tid över som vi spenderade ute och NJÖT av den vackra utsikten och såg några vilda hundar. Efter det blev vi upplockade av våra värdar och körde mot kyrkan. Varje dag har vi påväg till kyrkan åkt förbi en butik som heter ”FIS” (vilket är ganska roligt) och idag gjorde vi ett litet pit stop och tog en gruppbild framför skylten!!

    Killarna:

    Mitt i morgonens gryning så fick vi tacksamt sova ut lite extra, vilket ledde till att lite senare under morgonen så befann sig en grabb i duschen medans en kämpade att ta sig upp ur sängen samtidigt som frukosten förbereddes. Vi kunde ta det lite lugnare denna morgon på grund av att vi fick nåden att vi inte hade något på förmiddagen förutom våran vanliga teamsamling. Frukosten var framplockad när tjejerna kom till kyrkan. Det hade börjat se lite tunnt ut på frukostfronten så vi hade skickat en inköpslista till Gerson och han levererade verkligen. Så nu är vi blessed för resten av veckan med gröt 🥣🌾👹😼.

    När tjejerna kom fram till kyrkan hade killarna förberett en fantastisk frukost och det fanns lite allt möjligt att välja på.

    Därefter hade vi morgonmöte och Elvira och Wilma höll en andakt om Första Johannesbrevet sen körde vi Treasurehunt. Treasurehunt är när vi tar en stund för bön och lyssnar in Gud om han har något speciellt säga, till exempel om vi ska uppmuntra någon eller göra något etc. Vi hade även en otroligt härlig Quiet time (Jag & Gud tid)

    Imorgon ska vi åka till en fritidsgård där vi kommer få träffa barn, så i förmiddags delade vi upp oss och planerade lite inför imorgon.

    Idag åkte vi till Cazin vilket är en stad cirka 30 minuter från Bihac. 99% av befolkningen är muslimer varpå staden har 47 moskéer och 0 kyrkor. Cazin är även en av våra värdars hemstad och fick betjäna praktiskt, men först stannade vi på en supermarket och käkade den bosniska varianten av picadelli. Där stötte vi på vårt första problem… En av bilarna slutade att fungera MEN efter mycket bön så löste det sig tillslut med att värdarna fick tag på en annan bil och vi kunde trots allt komma till Cazin! Amen!!

    Det första som hände när vi kom dit var att vi fick vara med i ett snöbollskrig i 27(!) graders värme!!! Det kändes som once in a lifetime experience!

    Vi som var kvar hos Marcela och Gerson.

    Wilma, Emma, Angelina, Tala, Alva, Heyam och Simon var kvar hos värdarna och hjälpte till att skotta bort snö, tvätta bord och stolar och med ett väldigt starkt team på alla möjliga åldrar lyckades vi sätta upp ett partytält. Teamwork makes the dreamwork! Under tiden som vi förberedde kom ett gäng grabbar förbi. Det kom fler och fler och de samlades och spelade fotboll på värdarnas framsida. Det var så otroligt fint att se hur välkomnade värdfamiljen var till dessa barn och hur dem upplevde att värdarna var som en andra familj till dem. Hur de verkligen har en sån trygghet i familjen. Det var ett så tydligt exempel på hur Jesu kärlek syns så tydligt trots att man bara kan visa på den genom handlingar, eftersom värdarna har bett oss att vara diskreta då regionen är så muslimsk. Så fint att se hur efter så mycket bön har missionärerna byggt fantastiska relationer med dem. Under dagen fick vi verkligen uppleva att det här hemmet var stadens kyrka. Hur kyrkan inte är en byggnad, det är människorna, relationerna, liksom känslan av trygghet! Halleluja moment!!!

    Elvira, Ottilia, Noomi, Wilmer, Alfons och Josef blev satta på gräsklippning och det var riktigt trevligt att betjäna människorna här med att hjälpa dem få en välskött gräsmatta. Personligen var det väldigt satisfying att klippa en stor gräsmatta som hade väldigt långt gräs /Simon. Vi klippte också en grannes gräsmatta och hon var så otroligt tacksam så hon gav oss lite snacks och juice som ett tack. Vi fick även plocka skräp runt en lokal som värdarna fått av kommunen. Det var fantastiskt att få betjäna praktiskt!

    Vi hängde med på episka fotbollsmatcher efter det (i 4 timmar!!), där det inte var skill som kvalificerade dig, men där vi spelade som om det var VM-final. Skämt åt sido så hade vi en så otroligt fantastisk tid med fotboll och gemenskap med lokala små grabbar. Svårt att beskriva hur mycket deras jobb här i Bosnien gör för skillnad men vi ser verkligen frukten och hur fantastiskt deras jobb är! Så fantastiskt fint att trots att vi inte pratar samma språk så var det en underbar gemenskap!

    Dagen i Cazin avslutade med fantastisk pizza och bara massa gemenskap. När vi kom hem delade Heyam och Alva sina vittnesbörd.

    Tacksägelseämne:

    • Fantastisk fotboll
    • Fantastiskt att få betjäna praktiskt
    • Fantastisk gemenskap
    • Så blessed dag med så mycket tilltal o ledning av Gud

    Böneämne:

    • Att de ska få se otrolig frukt i deras arbete med fotboll och sport, att många ska dras dit och bli rörda av den helige anden innan dem har hört talas om Jesus.
    • Be för deras grannar och kompisar, att de ska mirakulöst få en längtan av något mer
    • Be för teamet, de som är lite krassliga, all andlig krigsföring och vår sömn!

    Utmaning till läsaren:

    • Att vara intentionel i ens relationer

    //Varma hälsningar, Bosnienteamet genom Heyam och Simon


  • Lovsånger från Grottorna – Dag 4


    Denna dag började som vanligt med frukost, egentid med Gud och morgonandakt. Efter vår quiet time var det två i teamet som fick till sig tydliga ord från psaltaren i bibeln om att Gud hör bön, vilket var en bra uppmuntran för denna dag som skulle ha fokus på just bön. Att ta en stund varje dag ensam med Gud har verkligen fått betyda så mycket för oss under resan och vi uppmuntrar er till att göra detsamma! Eftersom värdfamiljen kom några minuter sent med bilarna så fick vi också möjlighet att lovsjunga en lång stund tillsammans i solen vilket var väldigt härligt.

    Därefter var det dags för en ca två timmars bilresa upp till Alperna där fick vi se en bibelskola och en kyrka som valdensare hade för mer än 800 år sedan. Där bad vi för kyrkan i Italien och för att det ska bli väckelse i landet. Vi inspirerades över valdensarnas bibeltro och hur de trots förföljelse och förtryck fortsatte starka i sin tro! Bibelskolan vi besökte användes för att lära upp resande predikanter. Under vintern kom de dit för att memorera stora delar av bibeln. På sommaren gick de ut för att predika det de hade lärt sig. De gick alltid 2 och 2, och kallades ”barba” vilket betyder farbror. Deras verksamhet bedrevs under stor hemlighet och förföljelse.

    Vi fick där möjligheten att be för den förföljda kyrkan i världen och för länder där våra kristna bröder och systrar är extra utsatta. Därefter vandrade vi till en grotta som valdensare flydde till när de blev förföljda. Där hade vi en väldigt fin lovsångsstund, och det var fint att tänka på hur de har gjort detsamma för nästan tusen år sedan. Vi blev alla berörda av Gud, både när vi bad och när vi lovsjöng.

    Kvällen avslutades med vittnesbörd från Branda-familjen och mycket god kvällsmat.

    Tacksägelseämnen:
    🙏Gud hör bön!
    🙏Vår underbara värdfamilj
    🙏Tacksamma att vi som team får tjäna Gud i Italien

    Bönämnen:
    🙏Att vi ska få fortsätta tjäna människor vi möter och sprida Guds rike
    🙏Be för alla kristna i värden som blir förföljda på grund av sin tro

    Varma hälsningar från Italienteamet genom Moa & Johannes 🙌


  • På tredje dagen!- Dag 3

    Välkommen till dag 3 i Bosnien! Kvällen slutade igår med att vi efter mötet blev delade in i fyra ansvarsgrupper inför dagens påskgudstjänst; lovsång, barn, drama och mat. Vi träffades sen i grupperna och förberedde oss för idag. Efter de delade Simon och Noomi sina vittnesbörd och vi i slutet fick be för dem och säga ord av uppmuntran. Vid ungefär tolv avslutade vi dagen och drog oss för att kojsa.

    Dagen inleddes med en liten frukost och morgonsamling. Alfons och Josef höll i andakter och vi bad för dagen. Efter vårt möte gick några i vårt team och förberedde en gemensam kyrk-frukost som vi alla därefter fick njuta av tillsammans med de lokala kristna, missionärsfamiljerna och människor från Mellanöstern. Under måltiden fick vi verkligen möta en sådan familjekänsla. Något väldigt typiskt för just den bosniska kulturen. Genast kastades vi in i äggkrigs-traditioner, hårpill och traditionell duett. Efter frukosten var det dags för gudstjänst. Under gudstjänsten gick vi igenom påskens dagar, hela vägen från skärtorsdagen till påskdagen. Vi fick ta nattvard tillsammans, minnas Jesu lidande genom film och drama, samt fira Hans uppståndelse med lovsång och dans. Vi fick även sjunga lovsång på bosniska vilket bidrog ännu mer till familjekänslan. Under gudstjänsten var det även dop för en man med muslimsk bakgrund. Vilket var fantastiskt! Som team tog vi möjligheten att omsluta honom i bön och ge uppmuntrande ord samt en svensk osthyvel (och annat gott såklart). Efter ännu mer lovsång och dans åt vi en fantastisk lunch förberedd av Marcela med vänner, väldigt gott!

    Efter maten blev det ett riktigt vattenland. För vissa iallafall… Busiga som killar kan vara, både svenskar och lokala, så slängde de i varandra i dopgraven, även känd som den uppblåsbara poolen. Efter detta äventyr behövde vissa i sällskapet åka vidare medan vi med andan i halsen fick springa efter påskägg för att hinna ge bort till dem innan deras avfärd. Gåvor delades även ut två äldre, väldigt kärleksfulla och sång-glada kvinnor som även råkar utgöra hälften av de lokala kristna här i Bosnien. Ni får gärna be för att församlingen ska växa och att den, inklusive dessa två fantastiska kvinnor ska få vara starka i sin tro!

    Därefter tog vi fika och gick ut och satte oss på gräset och började lyssna på Emmas vittnesbörd fram tills att nytt sällskap kom. Tillsammans firade vi ännu en gudstjänst med lovsång, bön, dop och Jesus-drama. 

    Efter att alla hade åkt hem avslutade vi dagen med mer mat, high low god thing, lyssande klart på Emmas vittnesbörd och sen på Elviras och bad för dem. Kvällen avslutade på bästa sätt med att vi fick reda på att vi skulle få sovmorgon till morgondagen! AMEN!

    Bönämnen:

    • De ny döpta
    • Hälsa, det är många som känner sig lite sjuka och har ont på olika ställen

    Vi är tacksamma för:

    • Våra värdar som tar hand om oss så bra
    • Helande- fler i teamet har börjat känna sig bättre- Allt genom Guds kraft!
    • Att vi verkligen fått en bättre förståelse för innebörden av påsken

    Utmaning:

    • Behandla dina medmänniskor som dina familjemedlemmar

    //Varma hälsningar, Bosnienteamet genom Ottilia, Angelina och Alva.


  • Jesus är uppstånden (och Moa är född)!- Dag 3

    Ciao! Efter en mycket god natts sömn vaknade vi på självaste påskdagen! Bea och Matteo gjorde i ordning frukost som följdes av andakt😋 Liksom igår gjorde vi ”treasure hunt” och hade 30 minuters quiet time. Så värdefullt!

    Sedan begav vi oss mot gudstjänst hemma hos våra nya kära vänner Hilton, Emanuela och deras barn Nora och Liam. Vi sjöng lovsånger på Italienska, Engelska OCH svenska!🙌 Vi lyssnade till två vittnesbörd och hörde en predikan från Johannes. Claudio, Emanuelas pappa delade även några visdomsord från hans långa liv med Jesus.

    Efter gudstjänsten bjöd dom på jättegod mat, många samtal och mycket skratt! Vi firade dock inte bara Jesu uppståndelse under dagen utan även vårat födelsedagsbarn Moa Bahlmann🥳 Hon blev uppvaktad med tårtat och sång på hela 5 olika språk!

    Efter för-och eftermiddagens diverse spektakel åkte vi mot familjen Brandas (värdfamiljens) nyköpta hus som är under renovering. Vi fick be i huset och det ska fungera som både deras hem och en plats att ta emot missionärer – som framtida påskreseteam! Hela tisdagen och halva onsdagen kommer vi att spendera med att arbeta i husets trädgård.

    Sedan åkte vi hem igen, vi lyssnade till två vittnesbörd, åt kvällsmat och lyssnade till ytterligare två vittnesbörd. Det blev ett väldigt fint och genuint avslut på dagen!☺️

    Böneämnen: Energi och kraft, fortsatt bra väder, Monferrato hills (böner och lovsångs initiativ i Monferrato regionen), att Gud ska sända fler Arbetare ner hit.

    Tacksägelseämnen: All god mat, vädret, de familjära bemötandena från alla Italienare, att Claudio, trots besked om att bara ha 6 månader kvar att leva under förra årets påskresa, nu ett år senare lever han fortfarande och är pigg, vårat fantastiska team!!!

    Hälsningar Italienteamet genom Melker & Märta🕺


  • Möten med människor och sköldpaddor – Dag 2

    Hej, nu är vår första heldag i Italien avklarad!Dagen började med en otrolig frukost. Sedan hade vi en andakt där vi fick dyka ner i Johannesbrevet första kapitel. Vi gjorde också en “treasure hunt” där vi fick be Gud att visa oss vad Han ville att vi skulle leta efter när vi evangeliserade på marknaden. Vi fick då bland annat till oss en bild av en sköldpadda.

    Efter andakten hade vi quiet time i en halvtimme. Där fick vi verkligen fokusera på Gud. Vi spred ut oss i huset vi bor i och utomhus i trädgården. Vi har en otrolig utsikt därifrån.

    Sedan begav vi oss till marknaden i Asti för att evangelisera. Vädret blev bara bättre och bättre, och vi fick gå runt och prata med många människor. Det blev många bra samtal och vi fick se några av dom grejerna som vi bad om i morse. Vi gick sedan till en park och gick runt och sjöng lovsång, det var helt otroligt. I mitten av parken låg en damm där det fanns väldigt många sköldpaddor, vilket kändes riktigt bra. Man fick verkligen se Guds kärlek spridas.

    Efter alla möten med människor kände vi oss riktigt hungriga och begav oss mot Elisabettas föräldrar för att äta mat. Gissa vad? Även där fanns det sköldpaddor! Vi hade en underbar lunch tillsammans med dem. Efter lunchen fick vi äran att be för våra värdar och ge dem en påse med gåvor från Sverige. Under eftermiddagen hängde vi i deras trädgård och njöt av det fantastiska vädret.

    Runt 18 hoppade vi in i bilarna och åkte till en kyrka för att hålla i Youth, en ungdomsamling med ungdomar från fyra olika församlingar. Där fick vi möjlighet att hålla i ett drama och sedan fick vi dela ett vittnesbörd utifrån dramat. Vi fick också lovsjunga på italienska för första gången!🇮🇹 Sedan undervisade Ackie om första Johannesbrevet. Bea och Matteo fick sedan dela lite kort om vad de fått med sig från brevet när de läst.

    Vi delades sedan in i grupper med två svenskar och några italienare i varje grupp där vi fick be för varandra. Vi spenderade sedan resten av kvällen tillsammans på Youth och skaffade oss många nya vänner.Vi kom sedan tillbaka till vårt hus glada med massor av nya upplevelser efter en fullspäckad dag. Vi har otroligt mycket tacksägelse ämnen, bland annat: fantastisk mat, otroligt väder, alla underbara människor vi träffat och framförallt är vi tacksamma över att Gud är så god. Vi vill också gärna ha hjälp att be för energi för var dag, många fler möten med människor och att vi ska få fortsätta lita på och följa Guds väg.

    Bonusberättelse:

    Vi upptäckte i morse till vår stora glädje att vi hade en diskmaskin! Nöjda ställde vi in vår disk i maskinen och satte på den. Efter ett tag går Maja in i köket och upptäcker till sin förskräckelse att det rinner ut vatten ur diskmaskinen. Johannes försöker använda sina ingenjörskunskaper men lyckades inte riktigt laga maskinen. Vi åker därifrån lite oroliga över maskinen, men glömmer ganska snabbt bort det. Men när vi kom hem ikväll upptäckte vi en sprillans ny diskmaskin i köket och all ren disk på köksbordet! Helt fantastiskt!/Hälsningar Italienteamet genom Amanda & Bea


  • Vinter eller sommar? – Dag 2

    Zdravo!!!! 

    Det är nu dag 2 (den första heldagen) på våran resa, och vilken natt vi har haft (åtminstone tjejerna😜). Vi fick veta skillnaden mellan att en nyckelpiga är söt, men massor nyckelpigor på sovloftet är inte lika gulligt…😂 Vi bar ner madrasser och klämde in oss på nedervåningen (finns det hjärterum så finns det skjärterum!) 

    Dagen har sannerligen varit full av spännande (och blöta) äventyr! Vi började med en stabil frukost och ett morgonmöte där Heyam och Noomi fick dela andakter om 1 Joh 2:3-17 (fire verser!). Därefter hade vi ett längre informationsmöte där våra värdar Marcela och Rodrigo berättade om läget i Bosnien just nu. De sade bland annat att i Bosnien finns det ungefär 300 evangelikala troende i hela landet. I Bihac är det 95% av invånarna här är muslimer och endast 40 ortodoxa samt 100 katoliker (där de bara har gudstjänst vid högtider). Ni får gärna vara med i bön för hela den här regionen vi är i, att evangeliet ska bryta genom här!! De lokala missionärerna ber mycket just nu för att en yngre generation i Bosnien ska väckas av Herren, så var gärna med och be för det. Be att barn och unga nära deras kyrka ska bli dragna dit av Gud. Just nu är det bara missionärsbarn där.

    Efter informationen fick vi höra ett såååå uppmuntrande och starkt vittnesbörd från en lokal ung vuxen som är med oss i veckan, Nermin! Vi fick höra om hur han som muslim fick möta Jesus kärlek och lära känna honom. Vi fick privilegiet att be för honom och ge ord av uppmuntran, och lyssna in Gud för om han ville säga något. 

    När vi blev klara med samlingen fixades det med lunchpaket i stora mängder, och vips satt vi i bilarna på väg till en helt otrolig vacker nationalpark med en flod som heter ”Una”. Una är en flod som representerar hopp för det bosniska folket, då den gav vatten till befolkningen under kriget, den blev därför en räddning för många. Under vandringen kopplade Rodrigo floden och dånet av vattenfallen vi gick förbi till en vers i Uppenbarelseboken 1:15 där det står ”Hans röst var som dånet av väldiga vatten.” Han menade att Herrens röst, precis som floden Una, är kraftfull och djup. Hallelujah på den!

    Vi vandrade bland vattenfall och små äventyrliga stigar, och stannade flera gånger för bön och lovsång, gemenskap och även lunch. Det var så fantastiskt att vara i Guds vackra skapelse, vi förundras verkligen över hur otroligt detaljerat han har gjort allt! Wooooow!!! 

    En sak vi har fått lära oss idag är ordet ”polako” vilket betyder ”sakta ner sig/stressa ner”. Ett mycket användbart ord. Vi behöver inte stressa upp oss, utan kan andas ut och hoppas på Herren istället för att oroas oss för om vår egen kraft räcker. Vi får nåden att lyssna på Guds röst, sitta i stillhet och vänta på Hans svar. Vi vill inte gå utan att Hans närvaro är med oss. Det är en princip för missionärerna här då arbetet de gör bygger mycket på långsiktiga relationer och tillit, vilket kan ta tid. Men då får de bara hoppas och lita och vänta på Herren. 

    Efter vandringen åkte vi tillbaks till kyrkan och fick äta en god middag samtidigt som vi planerade morgondagens gudstjänst och dop!!!

    Uppmuntran till våra kära bloggläsare🤗:

    • Läs 1 Joh med oss! Såå bra brev! 
    • Så som vi fick lära oss om ”polaco”, vill vi uppmuntra er att tillsammans med oss öva på att sakta ner och lyssna efter Guds röst och hans vilja. Ta 10 min idag och be Gud att tala till dig. Sitt i stillhet i hans kärlek, och vänta på att han talar. (Kan vara genom tankar eller liknande, det fins många sätt att höra Guds röst!) 

    Böneämnen:

    •  Bön för Nermin, att Gud kan förse honom med det han behöver
    •  Bön för att Gud ska vara med och hjälpa värdefamiljen i deras satsning och hjärta för ungdomsverksamhet
    • Många känner sig inte sitt bästa jag, be gärna om helande och energi som räcker för långa dagar
    • Andligt beskydd

    Tacksägelseämnen:

    •  Naturen, Una
    • Alla vi får träffa
    • Att vi blir sakta men säkert friskare!

    //Bosnien teamet genom Tala och Noomi


  • GOTT och blandat – Dag 1

    Wow, wow, wow vilken dag vi har haft! Vi är i äntligen framme i vårt kära Italien! Denna dag har varit helt späckad, men nu är allt avklarat och det är dags för en riktigt god natts sömn!

    Vi började dagen på topp klockan 06:30 på Ryttargårdskyrkans parkering, där vi sedan åkte raka vägen mot Arlanda. Väl inne på flygplatsen checkade vi in vårt bagage, sade några sista adjö till Bosnienteamet, fick lite sista undervisning av team-ledarna om den andliga verkligheten , och sedan boardade vi flyget.

    Första resan tog två och en halv timme, och vi landade riktigt mjukt i München. Där passade vi på att få ännu lite mer undervisning och en välförtjänt lunch. Sedan flög vi till Turin och efter en och en halv timme landade vi välbehållna och väl på flygplatsen hämtade vi vårt bagage och sedan möttes vi upp av vår värdfamilj som hämtade oss i bilar! Vi är så tacksamma att resan gick bra och att allt praktiskt löste sig galant!

    Vi åkte bil i ytterligare en och en halv timme men till sist anlände vi till familjen Brandas hus. Det var fantastiskt att få träffa familjen och alla andra vänner som var där. VI fick många fina samtal och kände verkligen att vi stärktes som team. Efter det fick vi en måltid som vi sent kommer att glömma, efter att inte ätit på sju timmar, smakade den hemlagade pastarätten magiskt! Vi fick mycket skratt och härlig gemenskap under kvällen, innan vi åkte till vårt boende och knöt samman dagen i bön.

    Vi är så tacksamma för vår underbara värdfamilj, att resan har gått så bra, att vi har fått sådant fantastiskt väder och att vi har en så vacker plats att bo på! Några böneämnnen som vi har är morgondagen då vi ska få gå ut och evangelisera på en marknad och hänga på ett ungdomsmöte. Be om mod och tillfällen att vittna om Jesus! Tack för era böner!

    Buona notte!

    Italienteamet genom Moa och Matteo


  • Nu är vi framme och igång!!! – Dag 1

    Dagen började tidigt med samling vid ryttis vid 06:30 för att sedan ge sig av till Arlanda. (Tack alla föräldrar för skjutsen!) Flygresan till Kroatien gick toppen och allas bagage kom med.

    Efter det så möttes vi upp av två av våra värdar (Rodrigo och Gerson från Brasil!) som skjutsade oss från Zagreb i Kroatien till Bihac i Bosnien.

    Resan i bilarna var ganska lång… I ena bilen hann vi bland annat att lyssna på varandras vittnesbörd, lära oss lite mer om bosnisk kultur, prata om hur man vet att det är Guds röst man hör och leka lite lekar. I den andra bilen fick dom också höra varandras vittnesbörd, det spelades ukulele och det lektes lekar.

    Väl framme vid gränskontrollen till Bosnien var det väldigt lång kö. Dom hade förvarnat oss att det troligtvis skulle vara kö eftersom det är helgdagar men när vi kom fram var det ca 5 timmars kö! Det börjades diskuteras hur vi skulle lösa det och om vi kanske skulle gå över gränsen, så vi började be. Och Jesus hör bön! Efter en liten stunds väntande så öppnade dom upp fler kontroller och kön gick mycket fortare, så vi kom igenom efter ca 2 timmar. Efter det kom vi fram till kyrkan som vi kommer vara i och blev bjudna på jättesmaskig soppa. 

    Ovan är bild på sista kyrkan i Kroatien innan vi passerar till delen av Bosnien som i princip inte har någon kyrka alls(!)

    Tacksägelseämnen
    – Att resan gick bra
    – Att vi kom igenom gränskontrollen utan några problem och att kön gick relativt fort 
    – Det fina välkomnandet vi har fått här

    Böneämnen: 
    – Hälsa i teamet, vi är några som är lite hesa och snuviga
    – Att vi få välsigna människorna här i Bosnien under veckan

    Utmaning till läsaren!
    – När ni gör någon form av resa, att alltid vända er till bön, för Gud kan ge bönesvar!

    //Bosnienteamet genom Wilma och Josef


  • Ciao e Benvenuto!

    Hej! Varmt välkomna till Italienteamets blogg för påskresan 2026! Här kommer ni att få följa med på vårt äventyr i Asti och få läsa om vad vi gör under dagarna i Italien!.

    På fredag smäller det! Redan klockan 06:45 lämnar vi Linköping och åker raka vägen till Arlanda! Därifrån flyger vi till München där vi hinner återhämta oss lite innan vi hoppar på nästa plan mot Turin! Väl i Italien kommer vi att bli mottagna av en värdfamilj som flera påskrese-team har åkt till de senaste åren, och tillsammans med dem och deras församling ska vi få göra mycket roligt under veckan, bland annat besöka skolor och äldreboenden, vara med och fira gudstjänst och tjäna genom praktiskt arbete. Ledorden som vi följer på resan är “Att betjäna människorna på platsen och i allt ära Gud”. Det ser vi så mycket fram emot!

    Vi är 13 personer som åker på den här resan, varav 11 deltagare som går i 1:an och 2:an på gymnasiet, och två fantastiska ledare. På bilderna nedan ser ni vårt grymma team som består av: Ackie Lowry (Ledare), Johannes Thollander (Ledare), Melker Erdtman, Beatrice Geraldo, Miriam Blidelius, Märta Wibeck, Moa Bahlmann, Levi Onelöv, Amanda Vinsander, Maja Askenteg, Oscar Forsberg, Matteo Samuelsson och Sonja Ärlebäck

    De senaste månaderna har vi ägnat oss åt förberedelser inför resan. Vi har fått lära känna varandra som team, tränat på att dela vittnesbörd och leda människor till tro, testat på evangelisation ute på stan i Linköping under Enter Send och mycket mer! I samband med vår senaste träff fick vi förbön på gudstjänsten i Ryttargårdskyrkan och blev utsända av församlingen, se bild nedan. Vi har även fått djupdyka i Första Johannesbrevet och fått ta två minuter i bön varje dag för att be för påskresan och lyssna in vad Gud vill säga till oss. 

    Vi ser alla så mycket fram emot den här resan och vi är förväntansfulla för att få se vad Gud har planerat för påskresan! Var gärna med och be för att resan ska få gå bra, att vi ska få betjäna människor vi möter och att alla ska hålla sig friska. Tacka även gärna för att vi har fått växa till en stark grupp, för att vi har fått möjligheten att åka på den här resan och för att vi har ett fantastiskt värdpar som tar emot oss! Amen! 

    Varma hälsningar från Italienteamet genom Moa och Matteo!


  • Det var en gång 13 lärjungar…

    ZDRAVO!

    Det är vi som ska åka på påskresa till Bosnien. Vi är ett gäng på 13 personer som ska på en missionsresa till staden Bihać som ligger i nordvästra Bosnien, nära gränsen till Kroatien. Teamet består av 2 ledare, Josef Sandberg och Alva Ternstedt, och resterande 11 deltagare.

    Vi som ska åka heter (från vänster till höger):

    Ottilia Ahlbom, Wilmer Engback, Alfons Bäckmark, Simon Geraldo, Josef Sandberg, Alva Ternstedt, Wilma Askenteg, Elvira Nilsson, Angelina Abdal, Emma Bahlmann, Noomi Zwörner, Tala Emadel och Heyam Wakeel.

    Under den här veckan kommer ni få lära känna oss lite mer, men här kommer en kort beskrivning på var och en av oss:

    • Alfons:  Byggare Bob (“Everything can be fixed”)
    • Alva: Nyfiken
    • Angelina: Godhjärtad
    • Elvira: Golden retriever (energi)
    • Emma: Sing A Song Dingadong (I’m a singer lalala)
    • Heyam: Sprallig (ett barn i själen)
    • Josef: Aktiv livsnjutare
    • Noomi: Lycklig (glad i hjärtat med Jesus)
    • Ottilia: Omtänksam (enligt mamma)
    • Simon: Passionerad (Jesus och hobbys)
    • Tala: Kär (i Jesus!!!)
    • Wilma: Kreativ
    • Wilmer: Gör sin grej

    Vi kommer att resa från Arlanda fredag 3:e april kl 11:20 och beräknad ankomst är 13:50 till Zagreb, Kroatien. Efter det har vi några timmars bilresa framför oss tills vi är framme i Bihać. Vi återvänder till Sverige 10:e april kl 10:30.

    Väl i Bosnien kommer vi att få leva utifrån påskresans ledord Att betjäna människorna på platsen och i allt ära Gud. Vi kommer få betjäna människorna där på alla möjliga sätt. Vi kommer få vara med och leda Gudstjänster, utföra praktiskt arbete, betjäna barn och utsatta. Dessutom kommer vi få träffa missionärer och andra lokala människor och få höra om deras resa med Gud. Självklart är det här inte allt, och vi oerhört förväntansfulla på vad Gud har förberett för veckan!

    Tacksägelseämnen

    • Att vårt team har fått bli som en familj
    • Att vi har någonstans att bo!
    • Möjligheten att få åka ut i Europa och växa i vårt lärjungaskap

    Bönemännen

    • Att ingen i teamet ska bli sjuk innan, under eller efter påskresan!
    • Att Gud ska använda var och än av oss, och verka genom oss!
    • Att Hans vilja sker.

    Hoppas ni är lika taggade som oss på den här missionsresan! Nu kör vi!

    //Bosnienteamet genom Tala och Heyam